Our sweet little baby...


Birthday Tickers from WiddlyTinks.com

Rabu, 5 Julai 2017

Iman..

Hari ni agak busy. Pagi meeting exam board, then jamuan raya, then petang meeting RIT. Masa exam board adalah masa berborak dgn sahabat baik. Cerita raya, sambil2 nama dipanggil utk present result exam masing2. My BFF cerita ttg raya dia.. ke rumah seorang pakcik jauh dia yg sedang sakit akibat kencing manis kronik. Katanya pakcik ni dulu2 adalah org yg warak, bukan imam tp kalau masjid atau surau tiada imam, dia boleh adhoc jadi imam, aktif dgn kegiatan agama di kampung. Tp skrg dia sakit dah 3-4 tahun, tak boleh bangun dan hanya isterinya yg jaga. Anak2 tak ambil tahu sgt. Dtg jenguk2 gitu je 😐😐. Kalau ikut pakcik tu still boleh bangun still boleh duduk tp dia mcm xberdaya jadi isterinyalah yg membantu utk bergerak. Keadaan badan baik berbanding isteri yg dah kurus kering menjaganya. My BFF tertanya2 kenapa boleh jadi gitu.. anak2 tak hiraukan langsung ayahnya.. dia langsung malas nak bergerak.. dah agak lama sedangnya dia nampak ok sahaja. Lantas my bff yg mulut mmg agak mudah bertanya ni tanya kepada isterinya.. Sepanjang dia sakit, ada tak pakcik tu solat?? Lantas isterinya bercakap dah 3-4 tahun dia tak solat.. apalagi nak baca Al-Quran. Dia hanya duduk begitu tanpa ada aktiviti yg menjurus kepada ingatnya kepada Allah. Terkejut my BFF. Dia cakap.. Ya Allah.. kenapa sampai jadi gitu. sedangkan pakcik tu dulu org yg baik2.. sekarang ni mcm iman ditarik balik.. Tiba2 kami berdua terkedu.. dan berbincangkan.. Ya Allah..patutlah kita kena selalu berdoa dan berdoa semoga Allah tidak menarik kembali iman yg diberikan kepada kita.. jgn sangka hari ini kita rasa kita beriman, esok kita akan tetap sama. Janganlah Allah bagi ujian sedemikian kepada kita. Takutnya saya.. sesungguhnya takut.. Ya Allah.. matikanlah aku dan seluruh keluargaku dalam iman.. jgn Kau pesongkan walau sejebis keimanan dari kami... Saya bersyukur mempunyai kawan2 baik yg sentiasa memperingkatkan satu sama lain tentang mati.. tentang solat.. tentang iman.. Syukur Allah mengurniakan mereka pada saya.. #blogHari ni agak busy. Pagi meeting exam board, then jamuan raya, then petang meeting RIT. Masa exam board adalah masa berborak dgn sahabat baik. Cerita raya, sambil2 nama dipanggil utk present result exam masing2. My BFF cerita ttg raya dia.. ke rumah seorang pakcik jauh dia yg sedang sakit akibat kencing manis kronik. Katanya pakcik ni dulu2 adalah org yg warak, bukan imam tp kalau masjid atau surau tiada imam, dia boleh adhoc jadi imam, aktif dgn kegiatan agama di kampung. Tp skrg dia sakit dah 3-4 tahun, tak boleh bangun dan hanya isterinya yg jaga. Anak2 tak ambil tahu sgt. Dtg jenguk2 gitu je 😐😐. Kalau ikut pakcik tu still boleh bangun still boleh duduk tp dia mcm xberdaya jadi isterinyalah yg membantu utk bergerak. Keadaan badan baik berbanding isteri yg dah kurus kering menjaganya. My BFF tertanya2 kenapa boleh jadi gitu.. anak2 tak hiraukan langsung ayahnya.. dia langsung malas nak bergerak.. dah agak lama sedangnya dia nampak ok sahaja. Lantas my bff yg mulut mmg agak mudah bertanya ni tanya kepada isterinya.. Sepanjang dia sakit, ada tak pakcik tu solat?? Lantas isterinya bercakap dah 3-4 tahun dia tak solat.. apalagi nak baca Al-Quran. Dia hanya duduk begitu tanpa ada aktiviti yg menjurus kepada ingatnya kepada Allah. Terkejut my BFF. Dia cakap.. Ya Allah.. kenapa sampai jadi gitu. sedangkan pakcik tu dulu org yg baik2.. sekarang ni mcm iman ditarik balik.. Tiba2 kami berdua terkedu.. dan berbincangkan.. Ya Allah..patutlah kita kena selalu berdoa dan berdoa semoga Allah tidak menarik kembali iman yg diberikan kepada kita.. jgn sangka hari ini kita rasa kita beriman, esok kita akan tetap sama. Janganlah Allah bagi ujian sedemikian kepada kita. Takutnya saya.. sesungguhnya takut.. Ya Allah.. matikanlah aku dan seluruh keluargaku dalam iman.. jgn Kau pesongkan walau sejebis keimanan dari kami... Saya bersyukur mempunyai kawan2 baik yg sentiasa memperingkatkan satu sama lain tentang mati.. tentang solat.. tentang iman.. Syukur Allah mengurniakan mereka pada saya.. Semoga Allah bagi kekuatan untuk saya beribadat walaupun dalam keadaan sakit.. sesungguhnya sakit yg saya deritai selama ini kdg2 buat badan saya sgt lemah.. hanya saya yg tahu ketidaklaratannya.. sering terpaksa berdikit2 utk solat.. kadang sy mula dgn solat berdiri tp saya akhiri dgn solat duduk sebab sudah tidak mampu berdiri lama..tp selalunya saya sembunyikan dari pandangan org lain.. supaya org ingat sy sihat dan mampu utk meneruskan hidup.. Ya Allah.. kuatkan semangat saya... :'(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan