Jumaat, 12 Oktober 2018

New Story From Me

Pendidikan mempengaruhi mentaliti? Mungkin ya.. mungkin tidak. Tadi ada seseorang berkata kepada saya.. alaa..akak ni lulusan SPM saja, lainlah awak.. Tiba2 saya yg memang darah tinggi ni naik darah.. huhu.. Saya cakap pada dia, saya tak pernah memandang orang dari segi kelulusan. Kalau saya pandang dari segi kelulusan ramai antara rakan saya di FB tidak akan jadi kawan saya. Di pejabat saya ada staf sendiri tapi saya bergaul dengan mereka seperti mereka adalah manusia seperti saya. Tak pernah saya memandang rendah pada mereka kecuali disebabkan oleh perangai dan mentaliti longkang. Apa itu mentaliti longkang?? Orang yang selalu bagi alasan... mentang2 dia pandai, mentang2 dia kaya, mentang2 dia belajar tinggi... sombong!! Sebenarnya siapa yang sombong? Orang yang sombong adalah org yang ada banyak alasan dan suka beri alasan bila melihat kelebihan org lain dan beranggapan org menggunakan kelebihan yang mereka ada utk tunjuk terra, tunjuk baik, tunjuk bagai2 la.. Saya just nak bagitau buat kesekian kalinya.. TARAF itu hanya ada di sisi Allah. Dalam dunia ni tak de taraf antara manusia kecuali orang yg hidup penuh keimanan. Itu lambang keimanan. Kalau korang ada SPM ke.. tak sekolah ke.. ada Ijazah ke.. ada master ke.. ada PhD ke.. tak de maknanya kalau fikiran tu cetek dan tak berusaha utk perbaiki diri. Jadi, jangan nak mengata saya... mentang2 dia kaya/pandai/berjawatan pandai je nak ngajar org.. sombong.. Muhasabah diri.. siapa yang sombong entah.. suka betul banding2 kan dengan kelulusan akademik.. kalau korang ada spm.. so what?? Korang mungkin terra masak, decorate cake giler2 cantik.. saya tak berapa nak pandai... Saya pakar dalam bidang saya tapi saya sentiasa belajar dalam kehidupan.. So please avoid mentaliti longkang!! #blogPendidikan mempengaruhi mentaliti? Mungkin ya.. mungkin tidak. Tadi ada seseorang berkata kepada saya.. alaa..akak ni lulusan SPM saja, lainlah awak.. Tiba2 saya yg memang darah tinggi ni naik darah.. huhu.. Saya cakap pada dia, saya tak pernah memandang orang dari segi kelulusan. Kalau saya pandang dari segi kelulusan ramai antara rakan saya di FB tidak akan jadi kawan saya. Di pejabat saya ada staf sendiri tapi saya bergaul dengan mereka seperti mereka adalah manusia seperti saya. Tak pernah saya memandang rendah pada mereka kecuali disebabkan oleh perangai dan mentaliti longkang. Apa itu mentaliti longkang?? Orang yang selalu bagi alasan... mentang2 dia pandai, mentang2 dia kaya, mentang2 dia belajar tinggi... sombong!! Sebenarnya siapa yang sombong? Orang yang sombong adalah org yang ada banyak alasan dan suka beri alasan bila melihat kelebihan org lain dan beranggapan org menggunakan kelebihan yang mereka ada utk tunjuk terra, tunjuk baik, tunjuk bagai2 la.. Saya just nak bagitau buat kesekian kalinya.. TARAF itu hanya ada di sisi Allah. Dalam dunia ni tak de taraf antara manusia kecuali orang yg hidup penuh keimanan. Itu lambang keimanan. Kalau korang ada SPM ke.. tak sekolah ke.. ada Ijazah ke.. ada master ke.. ada PhD ke.. tak de maknanya kalau fikiran tu cetek dan tak berusaha utk perbaiki diri. Jadi, jangan nak mengata saya... mentang2 dia kaya/pandai/berjawatan pandai je nak ngajar org.. sombong.. Muhasabah diri.. siapa yang sombong entah.. suka betul banding2 kan dengan kelulusan akademik.. kalau korang ada spm.. so what?? Korang mungkin terra masak, decorate cake giler2 cantik.. saya tak berapa nak pandai... Saya pakar dalam bidang saya tapi saya sentiasa belajar dalam kehidupan.. So please avoid mentaliti longkang!!

iQuran Pro.. sentiasa mengingatkan setiap hari Jumaat.. #Al-Khafi #beingmuslim Doakan suatu hari nanti mampu menghafal surah ini.. Amin..


#Rezeki.. Bila mendapat pelawaan dari insan2 hebat, biasanya saya akan rasa kerdil tapi penuh keterujaan. Semoga Allah permudahkan segala urusan untuk penghasilan artikel ini. InsyaAllah.. Amin


Selasa, 9 Oktober 2018

New Story From Me

Hari ni.. 8am sampai ofis. Diminta ganti bos utk bagi training coz boss kena pi pelancaran something. Redha je coz xde org lain yg boleh tolong, walaupun ada kerja sendiri perlu disettlekan. Training end-up at 1.30pm. Penat!! 1.30pm makan solat. Tak sempat buat apa pun terus pack start kereta ke pusat pengajian utk Hari Guru 2018. Duduk sampai pkl 4.30pm. Pi minum ptg yg disediakan. 4.50pm start kereta nak balik, hari mendung. Jambatan dah sesak sebelum mazuk lagi😱. Jem @ slow moving spjg jln.. 5.40pm baru sampai. Bergegas masak nasi & ayam masak lemak cili api, Eryna pasti kelaparan balik sekolah. 6.10pm settle masak dan capai tudung instant utk ambil Eryna. Hujan turun selebat2nya. Redah hujan, kasut Eryna basah kuyup, terus ke transit utk ambil beg transit. 6.40pm sampai rumah. Aduhh belum Asar lagi. Buh nasi eryna, suruh dia mkn, naik atas bergegas mandi solat. Tak lama pastu maghrib. 7.30pm dah tergolek keletihan. Ada harapan bangun 4.30am utk Isyak. Tgk2 juga kerja sekolah Eryna.. ngaji sikit2.. buat apa2 matapun dah nak terpejam... 😴😴😴 #ADayOfMyLife #CareerWoman #PJJLife #Blog #HoldingOn #Tired Bersyukurlah kalau anda masih berpeluang tarik nafas pjg dlm aktiviti sehari2..Hari ni.. 8am sampai ofis. Diminta ganti bos utk bagi training coz boss kena pi pelancaran something. Redha je coz xde org lain yg boleh tolong, walaupun ada kerja sendiri perlu disettlekan. Training end-up at 1.30pm. Penat!! 1.30pm makan solat. Tak sempat buat apa pun terus pack start kereta ke pusat pengajian utk Hari Guru 2018. Duduk sampai pkl 4.30pm. Pi minum ptg yg disediakan. 4.50pm start kereta nak balik, hari mendung. Jambatan dah sesak sebelum mazuk lagi😱. Jem @ slow moving spjg jln.. 5.40pm baru sampai. Bergegas masak nasi & ayam masak lemak cili api, Eryna pasti kelaparan balik sekolah. 6.10pm settle masak dan capai tudung instant utk ambil Eryna. Hujan turun selebat2nya. Redah hujan, kasut Eryna basah kuyup, terus ke transit utk ambil beg transit. 6.40pm sampai rumah. Aduhh belum Asar lagi. Buh nasi eryna, suruh dia mkn, naik atas bergegas mandi solat. Tak lama pastu maghrib. 7.30pm dah tergolek keletihan. Ada harapan bangun 4.30am utk Isyak. Tgk2 juga kerja sekolah Eryna.. ngaji sikit2.. buat apa2 matapun dah nak terpejam... 😴😴😴 #ADayOfMyLife #CareerWoman #PJJLife #HoldingOn #Tired Bersyukurlah kalau anda masih berpeluang tarik nafas pjg dlm aktiviti sehari2..

Isnin, 1 Oktober 2018

New Story From Me

Kisah 4 pagi... Encik suami panggil grab utk ke KTM Butterworth.. Hubby: Mommy grab semua busy, mommy kena hantarlah pi KTM. (Saya pun berlari naik atas tukar baju) Dalam kereta... Hubby: Minyak nak habis ni mommy.. Saya: Tula.. smlm papa tak tolong buh minyak kereta, dah kena buh sendiri hari ni. Hubby: Ada stesen minyak kan otw ni.. sempat lagi buh ni. (Encik suami pun berhenti utk isi minyak kat stesen Shell kat tepi jalan) Encik suami buka pintu kereta lepas isi minyak.. Hubby: Mommy! Ada problem ni.. wallet tertinggal kat rumah. Saya: haa.. tak sempat nak pusing dah ni.. kena terus pi KTM. (Masa tu jam dlm 4.45am.. keretapi pkl 4.58am). Kami pun terus gerak ke stesen KTM Hubby: Duit lah tak de ni.. lesen ok kot kat Tg Malim tu.. Saya pun keluarkan duit dari purse dan kad kahwin (utk id la kononnya).. nak bagi kat encik suami. Then dia cakap.. "kalau mommy hantar wallet papa ke KTM Bukit Mertajam ok tak? Eh tapi nanti mcm mana nak cari.." Then saya fikir, kalau macam tu, baik aje kami balik rumah, dia ambil wallet dan dia naik keretapi kat BM je. Rumah kami in between KTM Butterworth & KTM BM. Sebenarnya KTM BM lagi dekat dengan rumah tp saya kurang suka sebab kalau siang2 banyak kereta. Dipendekkan cerita, kami balik rumah, ambil wallet dan alhamdulillah sempatlah saya hantar encik suami ke KTM Bukit Mertajam. Otw nak ke stesen KTM BM sempat lagi saya cakap.. haa.. mujur benti isi minyak tadi, pasan wallet tertinggal. Tula.. kata encik suami. Hikmah membantu isteri.. hihihi... Moga Allah permudahkan urusan kita semua hari ini.. Saya ada pembentangan calon dekan pkl 9 pagi ni.. rasa relaks jer sebab xde kepentingan sangat nak jadi dekan.. huhu.. #blogKisah 4 pagi... Encik suami panggil grab utk ke KTM Butterworth.. Hubby: Mommy grab semua busy, mommy kena hantarlah pi KTM. (Saya pun berlari naik atas tukar baju) Dalam kereta... Hubby: Minyak nak habis ni mommy.. Saya: Tula.. smlm papa tak tolong buh minyak kereta, dah kena buh sendiri hari ni. Hubby: Ada stesen minyak kan otw ni.. sempat lagi buh ni. (Encik suami pun berhenti utk isi minyak kat stesen Shell kat tepi jalan) Encik suami buka pintu kereta lepas isi minyak.. Hubby: Mommy! Ada problem ni.. wallet tertinggal kat rumah. Saya: haa.. tak sempat nak pusing dah ni.. kena terus pi KTM. (Masa tu jam dlm 4.45am.. keretapi pkl 4.58am). Kami pun terus gerak ke stesen KTM Hubby: Duit lah tak de ni.. lesen ok kot kat Tg Malim tu.. Saya pun keluarkan duit dari purse dan kad kahwin (utk id la kononnya).. nak bagi kat encik suami. Then dia cakap.. "kalau mommy hantar wallet papa ke KTM Bukit Mertajam ok tak? Eh tapi nanti mcm mana nak cari.." Then saya fikir, kalau macam tu, baik aje kami balik rumah, dia ambil wallet dan dia naik keretapi kat BM je. Rumah kami in between KTM Butterworth & KTM BM. Sebenarnya KTM BM lagi dekat dengan rumah tp saya kurang suka sebab kalau siang2 banyak kereta. Dipendekkan cerita, kami balik rumah, ambil wallet dan alhamdulillah sempatlah saya hantar encik suami ke KTM Bukit Mertajam. Otw nak ke stesen KTM BM sempat lagi saya cakap.. haa.. mujur benti isi minyak tadi, pasan wallet tertinggal. Tula.. kata encik suami. Hikmah membantu isteri.. hihihi... Moga Allah permudahkan urusan kita semua hari ini.. Saya ada pembentangan calon dekan pkl 9 pagi ni.. rasa relaks jer sebab xde kepentingan sangat nak jadi dekan.. huhu..