Our sweet little baby...


Birthday Tickers from WiddlyTinks.com

Khamis, 24 Januari 2013

Bila Guru Mendenda...

Semalam ada terbaca satu status kat fb yg membuatkan aku agak hangin...walaupun status tu tak kena kat aku sbb aku bukan cikgu (aku pendidik tapinya.. huhu).. anyway aku rasa status tu sgt tak patut..Kisahnya ada seorang bapa ni pergi ke sekolah untuk hantar fail anaknya yg tertinggal.. Sesampai di sekolah dia tengok ada sorang budak perempuan tahun 4 didenda duduk di atas lantai berhabuk di luar kelas. Budak tu nampaknya macam bergenang airmata sambil menulis kat dlm buku & cikgu tu tgh mengajar dlm kelas. Dan bapa ni tak puashati sebab katanya cikgu tak patut denda budak tu sampai macam tu sebab memalukan murid tu...

Bila aku baca komen2 status tu terlalu ramai yg menyalahkan cikgu tu.. mcm cikgu tu yang salah... so aku pun komen seperti di bawah:


"Adalah sebabnya mengapa guru buat demikian, takkanlah guru sengaja nak denda anak murid diorg tanpa sebab. Bukankah masa kita sekolah dulu lagi teruk.. kena diri atas kerusi, ketuk ketampi.. rotan tangan.. berlari kat padang... mcm2 lagi.. dan semua tu bila difikir balik adalah pengajaran yang sgt berguna kpd kita supaya lebih bertanggungjawab dlm kehidupan. Jgn kerana apa yg kita lihat, tanpa mengetahu sebab kita terus cop guru tersebut yg bukan2.. siapa lagi nak tolong kita didik anak2 kita selain guru?? Kalau kita tak percayakan guru knp perlu hntr anak ke sekolah? Menyalahkan guru is not the answer. Sori sy bukan cikgu tp sy rasa ibu bapa skrg dah kurang percaya kpd guru tp terpaksa hntr anaka2 ke sekolah.. Ingat mak ayah kita dulu cakap.. selagi tak patah riuk anak2 mereka tak mengapa.. buatlah apa saja asalkan anak2 mereka berjaya..."

Apa yang aku komen di atas memang lahir dari hati aku. Aku memang tak faham sikap ibu bapa sekarang yg dok nak salahkan cikgu... masa zaman dulu2 mak ayah aku tak kisah pun cikgu nak buat apa.. kalau cerita cikgu buat apa2 lagi kena marah lagi adalah... Sekarang ni nak bagi murid berdiri luar kelas pun tak boleh? WTH??

Oleh kerana bila dah komen status tu.. tiap kali org komen dpt la notification kan... ada macam2 la yg komen.. ada yg sokong cikgu.. ramai yg sokong ibu bapa... dan ada sorang ni (yg aku rasakan sangat mangkuk!!).. sorryla terpaksa cakap dia tu mangkuk... tetiba dia keluar cakap "saya yang mengajar undergrad pun tak denda student macam tu.. berdiri luar kelas".. Aku rasa minah ni sgt mengong dan tak belajar psychology.. dia jadi lecturer IPT mana lah tu... Memang la kalau student undergrad kita tak denda dah.. kalau diorg tak wat kerja kita tak bagi markah... kalau dia tidur dalam kelas kita sindir2 jer.. ataupun suruh balik jer terus.. xde kerja nak denda.. diorg dah besar.. dah berakal.. pandai2 la diorg fikir... yg didenda ni budak sekolah rendah.. sebab mereka masih lagi rebung.. boleh lagi nak dibentuk dgn pelbagai cara... So bila dah geram.. aku komen lagi status tu seperti di bawah... terpksalah dedahkan siapa aku..sikit2 je la.. tpnya kan yg penting aku nak gitau dalam komen di bawah... nak menilai apa2 biarlah berilmu.. ingatkan cikgu2 tu jadi cikgu tanpa dilatih dulu ke.. ish.. So komen aku adalah:



"Setakat berdiri/duduk luar kelas tu apalah masalahnya sgt.. kalau mak ayah terlalu takut anak mereka 'didera' guru.. then u should think again. Sbnrnya guru2 bnyk didera oleh anak-anak murid dan ibubapa. Cuba fikir kalau ibubapa yg teringin sgt nak salahkan cara guru.. cuba anda pergi ganti tugas guru tu.. mampu ke idak? Sbgmana sy cakap kat atas tp sy bukan guru.. tp saya seorang yg terpaksa duduk dibelakang kelas melihat guru mengajar selama 1 atau 2 masa. Kdg2 sy terfikir, sy sendiri tak mampu nak jadi seperti sorg guru.. nak mengawal kelas seramai 30-40org.. dgn pelajar yg tak bawak buku.. yg tak buat kerja sekolah.. yg kacau kawan.. yg tidur.. yg bising.. itu belum lg entah apa2 yg ada dlm beg sekolah anak2.. yg mak ayah banyak duit lain.. yg mak ayah tak de duit pun lain perangainya... jgn ingat anak2 kita ni baik mcm di rumah.. di sekolah mungkin mereka tidak serupa... Bg sy utk sekolah rendah tak mngapa mereka didenda berdiri/duduk di luar supaya mereka belajar bertanggungjawab.. utk sekolah menengah mungkin boleh buat teknik lain sbb mereka ada yg dah aqil baligh, tahap malu tersebut makin tinggi.. utk pelajar di IPT mmg kita takkan buat macam tu sbb mereka dah boleh berfikir sama ada baik atau buruk.. jd tak yah la kita nk denda pun.. akhirkata sy sbnrnya seorang pensyarah pendidikan di USM dan sy pergi ke merata tmpt sek. ren, sek. men &  ipta/ipts. Guru juga adalah manusia biasa..seperti kita juga ibu bapa.. don't expect they will always do right things but they have been taught how to tackle things in classrooms.. trust the teachers.. kalau u all don;t trust the teachers you might as well do the home teaching at home.. didik anak2 anda sendiri.. itu tidak salah di sisi undang2.."

Yelah kan kalau dah asyik komplen pasal cikgu macam2.. apa kata engko ajar anak engko sendiri.. barulah korang tau betapa susahnya jadi cikgu.. Tak pun gi sekolah tu sekari dan cakap.. saya nak ganti cikgu tu sebab dia tak tau mengjar dan tak tau amik tindakan yg betul.. Amacam??

Ya.. aku tak nafikan ada dalam kalangan guru-guru sekarang yang kerja bagai melepas batuk ditangga jer.. bukan tak de.. tapi jgnlah sampai semua tindakan cikgu yg lain dipertikaikan.. Ada guru yg betul2 komited dgn tugas diorg.. bertungkus lumus pagi ptg sampai subuh.. yg tak bertanggungjawab tu memang ada.. ada yg sibuk bisnes la.. sibuk jadi fotografer laa... sibuk mekap artis laa.. sibuk jual tudung la.. mmg ada.. tapi tak perlu pertikaikan kalau mereka komited dan suka dgn kerja mereka... Kalau yg mengabaikan tanggungjawab tu (memang ada) yang tu memang patut dibelasah cukup2.. Tapi kalau cikgu denda anak2 anda semua.. bagi aku cikgu tu bertanggungjawab dan mahu anak anda lebih bertanggungjawab... salah ke?

Apa2 pun aku harap ibubapa jgn main tuduh jer... Bagus sgt ke kita ni dlm mendidik anak2?? Anak 2-3 org pun susah nak jaga.. ni kan pula nak jaga anak sampai 30-40orang dalam satu kelas... Senang ke? Nak nya dengan anak2 zaman sekarang ni yg kadang kala lebih advance dari gurunya...

Fikir-fikirkan lah...

~mel
Just my opinion...


3 ulasan:

  1. Terima kasih kakak iparku kerana setuju.. nanti dapat adiah kuali ajaib satu dari adikmu.. hehe..

    BalasPadam
  2. Setuju jugak...sbb nak ajar bdk2 dr rebung ler..kalo dah jd buluh mmg xleh wat pe dah...hehehe

    BalasPadam