Memaparkan catatan dengan label experience. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label experience. Papar semua catatan

Khamis, 22 Disember 2016

Perth Nov 2016 - Day 1

Day1 - 19 November 2016 Saturday
Kami gerak dari Gombak pada pukul 4.45 pagi. Sampai ke Putrajaya pukul 5.40 gitu dan seterusnya my brother hantar ke KLIA 2. Kami naik Air Asia X. Aku beli tiket dah beberpa bulan lepas... tak ingat bulan berapa tp waktu sale la.. the price was quite cheap utk 6 orang. Kami solat Subuh di KLIA 2 dan barulah drop bag. Timing mmg ok so tak de masalah apa2.
Wefie.. Abg Amirul, encik hubby, Eryna, me, Aliff &Abg Cik.
Masing2 overexcited. Especially Eryna.. maklumlah dah lama tak keluar negara.
Pada pukul 10.10 pagi kami depart from KLIA 2 Flight D7 232. Semua ok aje.



Dalam flight dah prebooked flight, kalau terbang jauh2 naik Air Asia pastikanlah book prebooked meal.. huhu.. jgn tak boook kang lapar sia sia je kena makan megi.. Eryna aku dah book kan macaroni & meetball.. she really likes it.. sampai menjilat bekas :P . Bila dah nak sampai siap mekap2 pulak dak kecik ni...


Kami sampai di Perth Airport pukul 3.40pm. Oleh sebab aku dah beberapa kali ke Australia (sebelum ni ke Melbourne dan Sydney) maka aku awal2 lagi dah prepare supaya tak disoal banyak di airport. Makanan aku dah pack dalam satu beg supaya tidak campur dengan beg pakaian yang lain. Aku bawa banyak paket of Berahim, beras, perencah nasi goreng, tuna dalam tin dan lain2 lagi untuk memudahkan memasak di Perth. Kawan aku siap pesan tak boleh bawa Berahim, katanya dia dulu kena buang semuanya. Aku tawakkal pada Allah aje. Alhamdulillah setelah selesai immigration, bila diminta untk declare, aku declare semuanya... prosedurnya sgt mudah, pegawai tu minta buka beg makanan.. and then dia cakap... ohh this are all just spicess.. ok you can go.. so kami pun lepas.. So yang penting bila anda nak pi Australia, letak makanan yang dibawa dalam satu beg khas dan declare everything... jangan sorok apa2.. insyaallah mudah dan dipermudahkan urusan kita..

Kami rent kereta di Budget car rentals. Prosedurnya agak mudah.. just book online dan sampai airport kami ambil jer kereta. Sewanya pun berpatutan. Kami sewa sebijik Hyundai Imax - huge and cosy.Best juga.. After dah dapat kunci kami pun bergeraklah ke kereta... sempatlah posing2 sikit di luar kawasan airport Perth.



Dari Perth Airport ke tempat penginapan ambil masa lebih kurang 20 minit (ikut google). Kalau ikut plan kami nak benti di kedai groceries dulu mencari bahan2 makan untuk dimasak. Tempat penginapan kami adalah sebuah rumah yg kami cari di AirBnB di Maylands. Maylands ni macam kawasan perumahan juga katanya.


Dalam perjalanan ke Maylands, kami singgah di Belmond Grocerries...  kejadiannay seperti di bawah.. aku catit dalam notes.. huhu..

Sampai 4 PM
  • Perth Airport - Maylands (ETA 20 minutes) (check-in 4.30 PM)
  • Stops at Belmond Grocerry, beli pisang, telur dan roti arab. Tp tak de roti biasa so kena cari roti biasa di tmpt lain.
  • Makan donner kebab di Belmond Kebab, 224 Belmont Avenue, Belmont, before heading to Maylands. First time mkn kebab ada telur dlm dia.
  • Shops groceries at Belmond Shopping Centre - beli telur, mineral water, pisang, roti dllg..

Pada pukul 5.30pm - Kami Checkin Maylands 16 Joseph Street. Nice accomodation aka homestay. 3 bilik, 2 bilik air, 3 tandas, easy parking, easy checkin, instruction dihantar terus ke Airbnb. Neighbourhood yg tidak crowded... memang aman damailah... Hoemstay ada free wifi..


Yina keletihan.. lepak atas sofa di Homestay
IMG_8103.PNG
Peraturan Homestay

Selesai Day 1... kami berehat je kat Homestay malam tu...
Bersambung di Perth Nov 2016 - Day 2

~mel

Rabu, 13 Januari 2016

Umrah Turki 15-28 Disember 2015 (Part 10 - Madinah)

Post ini bersambung dari post ini: Umrah Turki 15-28 Disember 2015 (Part 9 - Madinah)

Madinah adalah satu tempat yang lebih 'calm' berbanding Mekah. Bagi diriku aku suka dengan schedule yang dirancang. Dari Mekah baru ke Madinah. Ini kerana di Mekah kita banyak dalam keadaan bersesak2 dan berebut2.. Jadi bila ke Madinah kita akan rasa relaks sedikit dan merasa dapat beribadah dengan lebih tenang dan damai. Hotel yang kami tinggal di Madinah adalah Hotel Jawharat Al-Asima Hotel, tidak jauh dari Masjid Nabawi.

Aku pada hari first day di Masjid Nabawi
Sebagaimana yang aku tulis dalam post sebelum ini, Masjid Nabawi adalah sebuah masjid yang sangat cantik dari dalam dan di luar. Rekabentuk dalaman yang sangat cantik mengingatkan aku kepada rekabentuk dalaman dalam Mosque-Cathedral@ Grand Mosque of AI-Andalus, di Sepanyol.  Boleh refer kepada blog post aku semasa di Cordoba, Sepanyol pada Julai 2014.  Mengingatkan Grand Mosque itu aku rasa sedih sangat sebab sekarang ni Grand Mosque itu dikuasai oleh puak Kristian, dan kesan peninggalan Islam itu hanya kenangan semata-mata.
Salah satu gambar kenangan yang diambil ketika di Mosque Cathedral, Cordoba, Sepanyol - lihat persamaan antara Mosque Cathedral ni dgn Masjid Nabawi.. sedih rasa mengingatkannya
Gambar-gambar di luar Masjid Nabawi. Di bahagian luar  Masjid Nabawi terdapat payung-payung otomatik yang akan dibuka dan ditutup mengikut kesesuaian masa. Memang menakjubkan.


Situasi solat dalam masjid Nabawi juga akan tenang berbanding dengan di Mekah. Walaubagaimanapun still kena pastikan datang awal untuk bersolat dalam keadaan yang selesa dan kalau di luar boleh sembahyang atas karpet. Disebabkan cuaca yang sangat sejuk, kalau tak dapat solat di karpet terutamanya di luar memang akan menggigil kesejukan. Bagi diri aku sendiri, sejadah yang aku selalu letak dalam henbeg aku adalah sejadah nipis, jadi kalau duduk atas sejadah tu still terasa kesejukan yang amat sangat. So, memang perlu duduk di atas karpet untuk tunggu waktu solat. Sambil2 menunggu waktu solat sempat juga berkenalan dengan pelbagai bangsa lain. Mak mentua ku lagi peramah, jadi banyaklah dia berkenalan. Aku kenal2 gitu2 jer, tapi sempatlah berselfie juga.. :P
Kami dan Azril aka Ayil
Sewaktu di Madinah terlihat pula di Swarm Apps bahawasanya rakan twitter kami si Azril aka Ayil yang kami kenali lebih 8 tahun lepas di alam maya ada juga di Madinah. Ayil ni walaupun duduk di Penang, rajin berinteraksi di Twitter tapi kami tak pernah pun jumpa. So bila tgk dia di madinah kami pun cakap, jom kita jumpa Ayil! di Gate 15, Masjid Nabawi. Ayil tinggal di hotel Movenpick dan melalui TH Travel. so dalam masa 10 minit janji nak jumpa, akhirnya kami bertemu di Gate 15 Madinah. Sungguh ajaib. Kawan ketiga yang kami jumpa di bumi Arab ini. Kata Ayil.. kak Mel tak sangka ya abg Faizal ni soft-spoken... huhu... :P 

Setiap kali keluar dari Gate-gate menghala ke hotel seperti gate 15 ke gate 18, memang akan melalui puluhan penjual jalanan yang sangat berleluasa hingga susah nak keluar pintu masjid. mereka menjual jubah yang murah, cincin, shwal, pashmina, jam dan macam2 lagi. Siap masa menjual tu shawl terbang dari hujung ke hujung.

Inilah suasana di luar masjid nabawi di mana banyak penjual menjual perbagai barangan. Namun begitu, SILA HATI-HATI. Terdapat penyeluk saku yang sangat licik di sini. Jadi jaga barangan anda baik2. Pastikan yang perempuan sentiasa silang beg anda di bahagian depan sentiasa pegang beg anda. Semasa di Mekah, walaupun org ramai tetapi tiada dengar cerita tentang pick-pocket. Tetapi di Madinah ni pelbagai cerita tentang pick pocket yang didengari.. siap ada yang menyeramkan. So, don't take things for granted, walaupun di masjid nabi.. ada pencuri berkeliaran dan memakai pakaian serba hitam...

Keadaan waktu menunggu solat di Masjid Nabawi.


Aku dan hubby selepas beliau menunaikan nazarnya untuk mencukur rambut. Masa di mekah tak sempat katanya nak bercukur, so selesaikan di madinah.. hansem tak? :P



Aku dan hubby ada berjalan2 beyond our normal route di madinah. Saja nak explore. Ada suatu hari tu en hubby berpuasa sunat, jadi sempatlah juga kami mencari tempat untuk membeli makanan beliau berbuka, tapi harganya pejam mata jelah... huhu.. Tapi memang sedap.


 
Gambar-gambar di atas merupakan pintu utama Masjid Nabawi. Ianya berada di tengah2 bandar dan di hadapannya ada kawasan lapang dengan burung gagak. Ada macam monumen kat situ.

Masjid Quba
Trip yang sepatutnya kami pergi pada suatu pagi ditunda ke belah petang memandangkan ketiadaan bas. Mula2 agak boring jugak bila dibatalkan, tapi alhamdulillah disebabkan ditunda, dapatlah aku ke Rawdah kali kedua, seperti yang aku ceritakan dalam post yang lepas. Tempat yang pertama kami pergi dalam trip ini adalah Masjid Quba. Kami diminta untuk mengambil wudhu' awal2 di hotel dan menjaga wudhu' sehingga ke Masjid Quba. Mengikut Hadith Nabi SAW diriwayatkan oleh Sunan Ibnu Majah menyatakan bahawa barang siapa yang berwudhu' dari tempat tinggal dan singgah di masjid Quba dan bersolat dua rakaat, akan mendapat pahala umrah. Jadi kami berwudhu' disepanjang perjalanan dan sesampainya di Masjid Quba, kami terus bersolat tahiyatul masjid. 

Quba sebenarnya adalah tempat pertama Nabi SAW bersama2 dengan Saidina Abu bakar setelah berhijrah dari Mekah ke Madinah. Masjid ini adalah masjid pertama dibina setelah penghijarahan tersebut.


Ladang Kurma
Kami dibawa ke ladang kurma sebaik sahaja kami selsai menziarah Masjid Quba. Menurut Ustaz Anzaruddin, apabila kita ke Mekah, membawa pulang air zam zam adalah barokah yang kita bawa bersama2 kita, manakala di Madinah pula, bawalah pulang buah Kurma kerana ianya adalah barokah dari Madinah.
Kumpulan kami dihadapan Kilang Kurma


Memang menarik ladang kurma ni... macam2 kurma rasanya nak beli tapi memandangkan di rumah aku memang tak pernah putus bekalan kurma, jadi aku beli ala kadar aje. Aku ada ramai student dari Arab Saudi atau negara-negara Arab yang lain seperti Qatar, Oman dllg, so setiap kali mereka datang mereka akan bawa kurma, kadang berkilo2. Yang penting kali ni memang aku berhajatkan kurma segar. Hubby pula beli kurma nabi utk nak bagi kawan2 ofis katanya tapi tak delah dia beli banyak pun, maklumlah beg dia pun dah aku penuhkan dengan barangan shopping aku.. :P



Pokok kurma ni macam pokok sawit, satu specieslah agaknya tu.. dan buah kurma segar yang aku beli tu memang sedap.. huhu...

Bukit Uhud
Dari ladang kurma kami ke Bukit Uhud. Ustaz Anzaruddin menerangkan secara terperinci tentang perang Uhud.. yang paling penting apa berlaku di Jabal Rumad.. Pada mulanya pihak Muslimin memang tetapi disebabkan tamak melihat harta kekayaan, mereka meninggalkan Jabal Rumad.. dan itulah punca kekalahan pihak Muslimin...  Gambar-gambar di bawah adalah suasana di Bukit Uhud.

Boleh refer kat video di atas untuk sedikit penerangan Ustaz Anzaruddin yang sempat aku rakam


Suasana di Bukit Uhud
Papan tanda di Bukit Uhud
Ustaz Anzaruddin sedang menceritakan tentang sejarah Bukit Uhud.
Ada juga kurma yang dijual ditepi2 jalan di sini
Dari Bukit Uhud kami pun pulang ke hotel....

Ziarah Wida' dan Pulang
Pada  hari terakhir di Madinah, kami dijadualkan check-out hotel pada pukul 2. Jadi kami bercadang utk buat ziarah wida' selepas zohor. Kami diberitahu bahawasanya makanan tengahari telah sedia pada pukul 12 tengahari. Tetapi memandangkan zohor dalam pukul 12.23pm kami bercadang untuk solat zohor di Masjid, Ziarah Wida' dan baru kembali ke hotel. Mengikut jangkaan kami cukuplah waktu untuk check-out bagai sebab barang2 memang kami dah kemas awal2. Selepas solat zohor kami (aku dan mak) berjanji dengan hubby dan abah untuk berjumpa di laur gate berhampiran dengan Makam Rasulullah & Rawdah. Mak mentua agak tidak puas hati sebab tidak dapat tengok makam Rasululllah sebab zaman dulu2 beliau dapat tgk makam rasulullah sedangkan sekarang memang kaum wanita tidak dibenarkan masuk ke makam rasul. So, utk itu kami tunjukkan makan rasul dari luar.. Perjalanan keliling masjid nabawi memakan masa juga sebab kawasannya sangat besar. 

Sebelum menunaikan solat zohor yang terakhir di masjid nabawi
Selfie lagi...
Menunggu zohor dalam Masjid Nabawi. Ada pintu2 yang agak jauh dari kawasan hotel yang sebenarnya kurang sesak dan boleh solat dengan agak selesa.



Zohor terakhir di Masjid Nabawi... :(



Selesai ziarah wida' kami segera pulang ke hotel. Masa tu belum pkl 2. Sampai2 di hotel kami minta mak abah terus pi makan tengahari dan kami settlekan bawa turun beg ke bawah. Sebenarnya Ustaz ada pesan tinggalkan beg di luar bilik hotel utk porter ambil tapi disebabkan kami keluar ke masjid cepat, macam tak percaya pulak nak tinggal beg di luar bilik. Rupa-rupanya bila kami sampai nak naik ke tingkat 7 ke bilik kami.. tak boleh!! Lift semua penuh. Kami tak boleh naik pun. Yang membuatkan kami gelabah bila tengok kebanyakan ahli kumpulan kami begnya dan semuanya dah ada di bawah. Setelah puas menunggu, aku mencadangkan pada hubby jom kita naik tingkat 1 moga2 lebih mudah dapat lift. Kami panjat tangga hingga tingkat 1. Rupa2nya kejadiannya sama. Jenuh menunggu aku ckp kat hubby jom panjat tangga!!. Dan kami pun panjat tangga ke tingkat 7.. hahaha mujur tingkat 7 bukan tingkat 37 :P . Dan aku membuktikan yang aku masih fit.. haha.. boleh naik tangga 7 tingkat lagi dengan jubah serba hitam :P

Bila dah sampai bilik, nak settlekan beg.. ada juga brg2 mak abah yang tak berapa nak settle lagi. So aku pun memandai2 lah settlekan sumbat2 aje. Bila dah angkut beg ke lift... tunggu lift bermasalah lagi..adehhh... lift penuh lagi. Sambil menunggu tetiba muncullah beberapa orang ahli group yg sama2 membawa beg... ohhh.. bukan kami je yang lambat.. rupanya ada org lain.. hihi.. oklah lega sikit. Tiba2 mak abah pulak muncul dari lift... terkejut diorg beg kami dah settlekan.. hahaha... pastu diambilnya balik beg, ada lagilah tu urusan belum selesai. Akhirnya kami berjaya turunkan barang2 tapi macam org gilalah sebab terpaksa angkut barang2 satu2.. barang banyak pulak tu :P

Then dah turun bawah tetiba baru rasa lapar.. aku dan hubby belum makan rupanya.. tanya ustaz bas dah nak datang ke? Ustaz macam tak puas hati jer bila kami cakap nak gi mkan.. dia tanya awat tak makan awal2.. aku cakap kami ke masjid tadi.. dia cakap patutnya tak yah gi masjid dah, boleh jamak dalam bilik terus je tadi... Laaa... awatlah ustaz tak cakap awal2.. huhu.. then kami naik ke tingkat 1 nak makan, org katering dah kemas semua.. huhu.. kesian kami.. tak dapat makan. Turun bawah, kami pun gi kedai runcit kat sebelah hotel, beli roti dan air je lah.. so kami suami isteri makan roti je tengahari tu :P Sedap juga roti dan cream cheese tu sebenarnya, kat malaysia memang tak de roti cenggitu.
berjalan pulang ke hotel...

Duduk lepak kat tangga sambil makan roti sambil tunggu bas ke airport datang..
Rupa2nya beria je kami panjat tangga kecoh2 bagai org gila... huhu.. bas rupa2nya sesat dan pukul 3 lebih baru muncul. Aduhai.. kesian lelemak aku dimusnahkan naik tujuh tingkat haha..

Kami sewaktu menunggu bas di depan hotel untuk menunggu ke airport. Sesungguhnya memang banyak dugaan, dah last2 minit pun ada dugaan.. tapi itulah ujian yang perlu dilalui di sana. Tapi ianya tidak membuatkan kita rasa serik malahan hati rasa terlalu ingin untuk kembali ke sana... 


Ada lagi bersambung ni... :)

~mel