Our sweet little baby...


Birthday Tickers from WiddlyTinks.com

Ahad, 6 Disember 2009

colek'...

Sebenarnya aku tak reti nak eja perkataan tu... colek @ coleq @colek' ... sbb kalau org kelantan menyebutnya sebutannya ada sengau sikit.. atau lebih tepat lg.. ada keunikan tersendiri.. colek' ni bukan kena culik @ diculik @ penculikan.. tetapi sambal atau dlm erti kata lain bahan utk mencicah buah2an @ keropok @ apa2 yg seangkatan dgnnya..

Tadi aku gi Giant Bayan Baru.. beli barang keperluan sambil hilangkan boring la.. hubby berbengkel di Eastin Hotel.. Bila sampai tang tempat buah-buahan.. nampak ler buah jambu batu.. so beli la... Bila sampai rumah, baru terfikir.. alaa.. aku xde kuah rojak ke.. @ asam masin ke utk makan dgn buah jambu tu...

Tiba-tiba teringat.. haa.. masa kecik2 dulu mmg tak makan buah jambu @ apa2la buah, mangga ke, belimbing ke.. nenas ke.. dgn kuah rojak @ asam masin yg beli.. tapi buat colek' sendiri... walaupun buat sendiri tapi mmg rasa sedap sgt.. so td aku pun tingatkan kaedah zaman dulu2 buat colek', style ala2 kelantan gitu.. ada dua version, satu version guna kicap.. satu version guna cuka..

Version kicap ~campur semua bahan2 ni.. agak2 ler bnyknyer ikut keperluan utk dimakan dgn buah2an..

Kicap
Gula
Garam sikit
Belacan sikit
Cili api

Version Cuka ~ bahan sama je cam version kicap, tapi kicap ganti dgn cuka..

Kira bahan2 kat atas tu campur bagi sebati.. cili api + belacan di penyek2 bg hancur... pastu leh la makan dgn buah2 pilihan.. biasanya version kicap makan dgn buah2 spt mangga, nenas, belimbing dllg.. dan version cuka makan dgn jambu.. Sangat menyelerakan.. sape2 yg tak pernah buat cubala... Tadi aku buat version kicap.. perghhh.. dh lama xmkn mmg rasa best sgt..


~mel..
tetiba kecur ailio...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan